Wednesday 1 February 2012

:::10 KEAJAIBAN DUNIA TAHUN 2012:::@:::10 WONDERS OF THE WORLD IN YEAR 2012:::


               Salam sejahtera kepada semua teman-teman yang setia mengikuti blog saya sehinggalah ke hari ini… Entry saya pada kali agak menarik buat tatapan anda semua. Saya akan membawa anda semua untuk menemani saya dengan menjelajah, menerokai serta berkelana (mengembara) ke seluruh pelosok dunia untuk mengetahui dan mempelajari dengan lebih dekat lagi tentang bangunan-bangunan atau struktur binaan yang telah dihasilkan sendiri oleh umat manusia yang dikenali sebagai mercu tanda atau lambang kemegahan pada era zaman ketamadunan mereka masing-masing sepertimana yang tercatat dalam lipatan sejarah mungkin sebelum wujudnya kalender tahun Masihi.

            Namun begitu, keajaiban-keajaiban yang ada di dunia ini sangatlah banyak, baik yang berupa tempat-tempat bersejarah, monumen, fosil dan artifak peninggalan sejarah ataupun segala sesuatu yang boleh dikategorikan  sebagai unik, pelik dan ajaib sehingga muncul beberapa istilah yang lebih sinonim dengan angka ganjilnya iaitu dikenali sebagai ‘7 Keajaiban Dunia’ atau bahkan sekarang ini sudah mencecah angka genap iaitu ‘10 Keajaiban Dunia’.


            Untuk pengetahuan anda juga, senarai ‘10 Keajaiban Dunia’ yang tertera di bawah ini bukanlah merupakan sesuatu yang wajib dipercayai 100% berbanding sesuatu kewujudan lain yang boleh dikategorikan sebagai ajaib dan luar biasa di dunia ini, hal ini kerana dikhuatiri hanya ini sajalah sebagai '10 Keajaiban Dunia' yang wujud dan terdapat di seantero dunia sehinggalah ke hari ini. Bagaimanapun, secara zahirnya di sana sini masih lagi terdapat banyak tempat/lokasi/struktur binaan peninggalan sejarah yang boleh diangkat dan diiktiraf sebagai sesuatu yang boleh digelar 'ajaib' yang ada di dunia terbentang luas ini.
1. Chichén Itzá

Merupakan peninggalan arkeologi suku Maya di Meksiko yang paling lengkap serta masih terawat dengan baik. Menurut buku budaya suku Maya dari Chilam Balam, kompleks candi ini dibina antara tahun 502-522 Masehi. Suku Maya hanya mendudukinya selama lebih kurang 200 tahun, kemudian mereka berpindah ke daerah pantai di Campeche. Itza merupakan titik sentral kompleks bangunan lainnya seperti Piramida Kukulcan, Candi Chac Mool dan bangunan Seribu Tiang.


2. Christ The Redeemer

Kris Penebus (Portugis: Cristo Redentor, standard Portugis Brazil: [kɾistu ʁedtoʁ], dialek tempatan: [kɾiʃtu ɦedjtoɦ]) adalah sebuah patung Jesus Kris di Rio de Janeiro, Brazil; dianggap terbesar patung Art Deco di dunia dan patung Isa yang kelima terbesar di dunia. Tingginya adalah 39.6 meter (130 kaki), termasuk 9.5 meter (31 kaki) tinggi dan 30 meter (98 kaki) lebar. Ia mempunyai berat 635 tan metrik (625 panjang, 700 tan pendek), dan terletak di puncak gunung 700 meter (2300 kaki) Corcovado di Taman Negara Tijuca Hutan menghadap bandar. Ia adalah simbol agama Kristian Brazil dan patung itu telah menjadi ikon untuk Rio de Janeiro dan Brazil. Ia dibuat daripada konkrit bertualang soapstone dan telah dibina di antara tahun 1922 dan 1931.


3. Colosseum


Colosseum (nama asalnya Flavian Amphitheatre) ialah sebuah monumen bersejarah yang terdiri dari bangunan terbuka separa bulat, berpentas, mempunyai tempat duduk yang digunakan sebagai tempat pertunjukan pada zaman Rom Kuno. Colosseum merupakan struktur terbesar yang pernah dibina di Empayar Rom. Pembinaannya telah dimulakan oleh Maharaja Vespasian di antara tahun 70 dan 72 dan disiapkan pada tahun 80 oleh anak lelakinya, Titus. Colosseum adalah salah satu dari Tujuh Keajaiban Dunia yang berasal daripada Zaman Pertengahan Awal. Ia terletak di Rom, di mana merupakan ibu negara bagi negara Itali moden.

(SUMBER DIPETIK DARI : http://ms.wikipedia.org/wiki/Colosseum)

4. Great Wall of China


Tembok Besar China (Cina Tradisional: 長城, Cina Ringkas: 长城, pinyin: Chángchéng; harf. "bandar/kota panjang") atau (Cina Tradisional: 萬里長城, Cina Ringkas: 万里长城, pinyin: Wànlǐ Chángchéng; harf. "Tembok panjang 10,000 Li ()), merupakan satu siri kubu China silam yang dibina sekitar 200 SM dan diperkukuh antara akhir abad ke-14 sehingga permulaan abad ke-17, semasa Dinasti Ming, untuk melindungi utara China daripada serangan puak Mongol dan Turkik. Ia didahului oleh beberapa tembok dibina semenjak abad ke-3 SM terhadap perompak puak-puak nomad yang datang dari kawasan yang dikenali hari ini sebagai Mongolia dan Manchuria. Panjang Tembok Besar China ini ialah kira-kira 6,400 km daripada Shanhaiguan sehingga ke Teluk Bohai di sebelah timur yang terletak berhampiran dengan sempadan China dan Manchuria, sehingga Lop Nur di sebelah tenggara wilayah Xinjiang. Pada 2009, satu tinjauan arkeologi baru menggunakan teknologi termaju melaporkan yang panjang keseluruhan tembok, dengan segala cabangnya, menjangkau 8,851.8 km (5,500.3 bt).


5. Machu Picchu


Machu Picchu (yang bermaksud "Gunung Tua" dalam bahasa Quechua; sering juga disebut "Kota Inca yang hilang") adalah sebuah lokasi runtuhan Inca pra-Columbus yang terletak di wilayah pergunungan pada ketinggian sekitar 2,350 m diatas permukaan laut. Machu Picchu berada di atas lembah Urubamba di Peru, sekitar 70 km ke barat laut Cusco.


6. Petra


Petra (Greek "πέτρα" (petra), bermaksud batu; Arab: البتراء, Al-Batrāʾ) adalah sebuah kota bersejarah dan arkaeologi yang terletak dalam kawasan pemerintahan Jordan di Ma'an. Petra merupakan satu hasil senibina pemotongan batu dan sistem pembuluh air. Ia telah dibina kira-kira pada kurun ke-6 sebagai ibu kota bagi Nabatea, ia merupakan satu simbol bagi Jordan selain menjadi tarikan pelancong yang paling banyak dilawati. Petra terletak di cerun Gunung Hor dalam lembangan antara pergunungan yang mana membentuk sisi timur Arabah (Wadi Araba), lembah besar yang merentang dari Laut Mati ke Teluk Aqaba. Petra telah dipilih sebagai Tujuh Keajaiban Baru Dunia pada tahun 2007 dan Tapak Warisan Dunia sejak tahun 1985. Petra juga dipilih oleh BBC sebagai satu daripada "40 tempat yang anda mesti lihat sebelum mati".

(SUMBER DIPETIK DARI : http://ms.wikipedia.org/wiki/Petra)

7. Taj Mahal


Taj Mahal (Bahasa Hindi:ताज महल)yang terletaknya di tebing Sungai Jumna, berhampiran Agra, India, merupakan makam yang dibina oleh Maharaja Shah Jahan (1614-1666) sebagai monumen peringatan untuk Mumtaz Mahal, isterinya yang kelima. Mula dibina pada 1632 dan siap 1648. Kadang kala Taj Mahal dipanggil dengan singkatan 'Taj' sahaja, ia adalah contoh terbaik Senibina Mughal yang menggabungkan senibina Parsi, Turki , India dan dan gaya senibina Islam. Arkitek utama bangunan ini ialah Ustaz Ahmad Lahauri . Taj Mahal merupakan sebuah kompleks bersepadu iaitu mempunyai bahagian makam, dewan, taman rekreasi , masjid, menara tinjau dan lain-lain. Tahun 1983 UNESCO mengisytiharkan Taj Mahal sebagai Tapak Warisan Sedunia yang perlu dilindungi . Bangunan ini dikatakan 'permata senibina Islam'.

(SUMBER DIPETIK DARI : http://ms.wikipedia.org/wiki/Taj_Mahal)

8. Piramid Giza


Kawasan Giza atau El Giza atau dikenal juga Gizeh atau El Gizeh (Al Jizah) adalah kawasan yang terletak di berhampiran Kaherah (Mesir), piramid-piramid yang ditemui disini adalah kategori terbesar dibandingkan dengan piramid lain yang ada di bumI. Dibina sebagai makam untuk firaun dinasti keempat Mesir iaitu Khufu. Mengambil masa selama lebih dari 20 tahun pada sekitar tahun 2560 SM. Tiga piramid yang lebih kecil adalah untuk isteri Khufu dan sebuah piramid ‘satelit’ yang lebih kecil lagi berupa lintasan yang ditinggikan dan makam-makam mastaba yang berukuran kecil di sekeliling piramid para bangsawan.

(SUMBER DIPETIK DARI : http://ms.wikipedia.org/wiki/Giza)

9. Acropolis of Athens


Akropolis (Gr. akros, akron, tepi, lampau + polis, bandar, j. acropoleis; harfiah bandar di tepian; ertinya "bandar tertinggi") merujuk kepada tempat tinggi peninggalan sejarah di Greece. Tempat yang paling terkenal ialah Akropolis Athens, disebabkan dari beberapa bangunan sejarah yang terkenal didirikan di atasnya. Acropolis adalah dataran tinggi berbatu setinggi 156 m dan ada terdapat beberapa runtuhan bangunan kuno yang dulunya adalah kuil yg menjadi pusat sejarah Athena. Mulai dibina kira-kira sekitar 1300 tahun SM. Acropolis sebenarnya sebuah kota kecil yang aman damai sehinggalah kerajaan Persia yang bertanggungjawab menjatuhkan empayarnya pada tahun 480 SM. Setahun kemudian tentera Yunani menewaskan jajahan taklukan Persia dan membina semula kuil-kuil itu. Antara tahun 467 sampai 404 SM, bangunan tersebut selesai dibangunkan semula. Pada tahun 1834, Athena menjadi ibu kota Yunani, raja Otto menetapkan Acropolis sebagai bangunan arkeologi yang dilindungi. Tahun 1975 Acropolis diperbaharui.

(SUMBER DIPETIK DARI : http://ms.wikipedia.org/wiki/Akropolis)

10. Alhambra

Alhambra (Bahasa Arab: الحمراء = Al Ħamrā'; yang bermaksud "Istana Merah") adalah sebuah masjid, istana dan kompleks kota silam kerajaan Moor Granada, di selatan Sepanyol (dikenali sebagai Al-Andalus apabila kotanya dibina), menduduki atas bukit teres di tenggara sempadan di bandaraya Granada. Ini adalah tempat tinggal raja-raja Muslim Granada dan mahkamah mereka, tetapi sekarang sebuah muzium yang mempamerkan kecantikan gaya seni bina Islam.

(SUMBER DIPETIK DARI : http://ms.wikipedia.org/wiki/Alhambra)

*SILA KLIK LINK INI SEBELUM ANDA KELUAR!!!
http://says.com/my/putramuksent12/specials/wwf-groupon

Post a Comment

0 comments:

Post a Comment

Post a Comment